سعدآبادین وبلاگنه خوش گلسسیز

سعدآبادین وبلاگنه خوش گلسسیز

خراسان رضوی -درگز - سعدآباد
سعدآبادین وبلاگنه خوش گلسسیز

سعدآبادین وبلاگنه خوش گلسسیز

خراسان رضوی -درگز - سعدآباد

متن سخنرانی حضرت زینب در شام

متن سخنرانی حضرت زینب در شام بر اساس نص لهوف 

 

پس از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روز دهم محرم سال ۶۱ هـ .ق اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و حرم امام به اسارت دشمن درآمدند.

در بامداد دوازدهم محرم خاندان رسول اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به رهبری زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ و امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از کربلا بطرف کوفه حرکت کردند. پس از ورود به کوفه، و خوشحالی درباریان و ابن زیاد و گرفتن مراسمی به خاطره پیروزی، به طرف شام، محل استقرار یزید حرکت نمودند.

وقتی سر حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش و اسراء در مقابل یزید حاضر شدند، تشریفات درباری به همان فراوانی بارگاه ابن زیاد انجام شد. «زحر بن قیس که کاروان را به عنوان نماینده ابن زیاد هدایت می کرد سخنرانی طولانی ایراد کرد و در آن به شرح چگونگی شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش پرداخت.»

سپس از میان مردم، بعضی ها نسبت به اسارت خاندان نبوت اعتراض کردند و یزید ساکت و جوابی نداد. وقتی بزرگان و سران اهل شام که یزید به مناسبت پیروزی خود، دعوت کرده بود، حاضر شدند، اسراء و سرهای مقدس را نیز به مجلس آوردند.
پس از درخواست مرد سرخ پوستی از اهل شام برای کنیزی گرفتن فاطمه دختر حسین ـ علیه السّلام ـ از یزید، و جلوگیری زینب ـ سلام الله علیها ـ از این کار و گفتگوهای تند بین یزید و ایشان و زدن چوب خیزران بر لبهای مبارک امام ـ علیه السّلام ـ بود که حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ برخاست و خطبة‌ آتشینی ایراد کردند.
متن عربی خطبه در لهوف آمده است .

عین متن لهوف در کتاب ابو مخنف نیز وارد شده است و ترجمة آن از ابومخنف چنین است:«زینب دختر علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ برخاست و گفت: «سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و همة خاندان او باد. راست گفت خدای سبحانه که فرمود: «سزای کسانی که مرتکب کار زشت شدند زشتی است، آنان که آیات خدا را تکذیب کردند و به آن ها استهزاء نمودند.»

ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و ‌آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر.

آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «گمان نکنند آنان که کافر گشته اند این که ما آنها را مهلت می دهیم به نفع و خیر آنان است، بلکه ایشان را مهلت می دهیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک»
آیا این از عدالت است ای فرزند بردگان آزاد شده (رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ ) که تو، زنان و کنیزگان خود را پشت پرده نگه داری ولی دختران رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ اسیر باشند؟ پرده حشمت و حرمت ایشان را هتک کنی و صورتهایشان را بگشایی، دشمنان آنان را شهر به شهر ببرند، بومی و غریب چشم بدانها دوزند، و نزدیک و دور و وضیع و شریف چهرة آنان را بنگرند در حالی که از مردان و پرستاران ایشان کسی با ایشان نبوده و چگونه امید می رود که مراقبت و نگهبانی ما کند کسی که جگر آزادگان را جویده و از دهان بیرون افکنده است،

و گوشتش به خون شهیدان نمو کرده است. (کنایه از این که از فرزند هند جگر خوار چه توقع می توان داشت) چگونه به دشمنی با ما نشتابد آن کسی که کینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه با دیدة بغض و عداوت در ما می نگرد. آن گاه بدون آن که خود را گناهکار بدانی و مرتکب امری عظیم بشماری این شعر می خوانی:
فاهلوا و استهلوا فرحاً ثم قالوا یا یزید لا تشل
و با چوبی که در دست داری بر دندانهای ابو عبدالله ـ علیه السّلام ـ سید جوانان اهل بهشت می زنی. چرا این شعر نخوانی حال آن که دل های ما را مجروح و زخمناک نمودی و اصل و ریشة ما را با ریختن خون ذریة رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و ستارگان روی زمین از آل عبدالمطلب بریدی، آن گاه پدران و نیاکان خود را ندا می دهی و گمان داری که ندای تو را می شنوند. زود باشد که به آنان ملحق شوی و آرزو کنی کاش شل و گنگ بودی نمی گفتی آنچه را که گفتی و نمی کردی آنچه را کردی.
بارالها بگیر حق ما را و انتقام بکش از هر که به ما ستم کرد و فرو فرست غضب خود را بر هر که خون ما ریخت و حامیان ما را کشت. ای یزید! به خدا سوگند نشکافتی مگر پوست خود را، و نبریدی مگر گوشت خود را و زود باشد که بر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ وارد شوی در حالتی که بر دوش داشته باشی مسئولیت ریختن خون ذریة او را، و شکستن حرمت عترت و پاره تن او را، در هنگامی که خداوند جمع می کند پراکندگی ایشان را، و می گیرد حق ایشان را «و گمان مبر آنان را که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می خورند.» و کافی است تو را خداوند از جهت داوری و کافی است محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ تو را برای مخاصمت و جبرئیل برای یاری او و معاونت.
و بزودی آن کس که کار حکومت تو را فراهم ساخت و تو را بر گردن مسلمانان سوار نمود، بداند که پاداش ستمکاران بد است و در یابد که مقام کدام یک از شما بدتر و یاور او ضعیف تر است. و اگر مصایب روزگار مرا بر آن داشت که با تو مخاطبه و تکلم کنم ولی بدان قدر تو را کم می کنم و سرزنش تو را عظیم و توبیخ تو را بسیار می شمارم، این جزع و بی تابی که می بینی نه از ترس قدرت و هیبت توست، لکن چشمها گریان و سینه ها سوزان است.
چه سخت و دشوار است که نجیبانی که لشکر خداوندند به دست طلقاء (آزاد شدگان) که حزب شیطانند، کشته گردند و خون ما از دستهایشان بریزد، و دهان ایشان از گوشت ما بدوشد و آن جسد های پاک و پاکیزه را گرگهای بیابان سرکشی کنند، و کفتارها در خاک بغلطانند (کنایه از غربت و بی کسی آنها). ای یزید! اگر امروز ما را غنیمت خود دانستی زود باشد که این غنیمت موجب غرامت(ضرر) تو گردد در هنگامی که نیابی مگر آنچه را که از پیش فرستاده ای، و نیست خداوند بر بندگان ستم کننده، به خدا شکایت می کنیم و بر او اعتماد می نماییم.
ای یزید! هر کید و مکر که داری بکن، هر کوشش که خواهی بنمای، هر جهد که داری به کار گیر، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و یاد ما را محو کنی، وحی ما را نتوانی از بین ببری، به نهایت ما نتوانی رسید، هرگز ننگ این ستم را از خود نتوانی زدود، رای توست و روزهای قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگی است،‌در روزی که منادی حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد.

سپاس خدای را که اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت کرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فائز گرداند، از خدا می خواهیم که ثواب آنها را کامل کند و بر ثوابشان بیفزاید، و برای ما نیکو خلف و جانشین باشد، که اوست خداوند رحیم و پروردگار ودود، و ما را کافی در هر امری و نیکو وکیل است .  

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:۱. منتهی الامال شیخ عباس قمی.
۲. تاریخ الرسل و الملوک طبری.
۳. نفس المهموم، شیخ عباس قمی.

کاروان زینب

ک مثل کاروان زینب

کاروان از کربلا، از کنار بدن های بی سر، از کنار خیمه‌های سوخته حرکت کرده بود.اما نه به مقصد کوفه! نه به مقصد شام! و نه به هر جای دیگری، مقصد این کاروان دل‌های سوخته شیعیان است. این کاروان دنبال همراه می گردد، همراهی که از دنیا بریده باشد و عاشق خداست! این کاروان و صاحبانش آن قدر بخشنده و مهربانند که هر وقت توبه کردی تو را با آغوش باز می طلبند. مگر داستان حر را فراموش کرده ای؟ حر همان کسی است که راه را بر مولایمان بست، ترس را بر وجود فرزندان او انداخت. اما وقتی توبه کرد و با حالت پریشان به کاروان پیوست. بهترین توشه را برداشت کرد، یعنی شهادت! هیچ وقت برای پیوستن به این کاروان دیر نیست. صاحب این کاروان بی صبرانه منتظر ماست!

یا صاحب الزمان
 
 

اول صفر ، ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام

اول صفر ، ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام 
 

سلام علی قلب زینب(سلام ا...علیها) الصبور  

 

همه جا تزیین شده است، بسیاری از رهگذران لباس نو پوشیده‌اند و به یکدیگر تبریک می‌گویند،

این‌ها را حاکم وقت به مردم حکم کرده است و این در ادامه تبلیغات ایام طولانی گذشته است...
جارچیان احکام حاکم را با صدای بلند در سطح شهر شام جار می‌زنند...
روز اول صفر است، قرار است اسرای واقعه کربلا را از دروازه کوفه، وارد شهر کنند.



وارد کردن سر مطهر امام حسین (ع) به شام بنی‌امیه این روز را به خاطر ورود سر مطهر امام حسین (ع‌) به شام عید قرار داد.
ورود اهل بیت (ع) به شام
با رسیدن خبر نزدیک شدن اسرای اهل بیت (ع) به دمشق، یزید دستوراتی صادر کرد از جمله آن‌که:

1.تاجی جواهر نشان و تختی مرصع به سنگ‌های قیمتی آماده کنند.
2.بزرگان هر صنف با کمک یکدیگر شهر را در کمال زیبایی زینت کنند.
3.تمام اهل شهر لباس‌های زینتی بپوشند و خود را بیارایند.
4.همگی در معابر رفت‌و‌آمد کرده، به یکدیگر تبریک بگویند.
5.پس از آمادگی کامل با طبل و شیپور به استقبال اسرا بروند.
6.جارچیان در شهر جار بزنند "سرهای بریده و زنان و اطفال کسانی به شهر وارد می‌شوند، که به قصد براندازی حکومت عازم عراق بوده‌اند، ولی عامل خلیفه یعنی "ابن زیاد" آنها را کشته است. هر کس خلیفه را دوست دارد امروز شادی کند".

شامیان نیز کوتاهی نکرده و بر فراز بام‌های خانه‌ها بیرق‌های رنگارنگ برافراشتند و در هر گذری بساط شراب پهن کردند.
نغمه آوازه خوانان بلند بود و مردم دسته دسته به سوی دروازه کوفه در دمشق می‌رفتند و عده‌ای از شهر خارج شده بودند. این در حالی بود که اهل بیت(ع) مصیبت زده و داغدار پیامبر (ص) را - که جبرئیل امین پاسبان حریم محترمشان بود- همراه با نیزه‌داران تازیانه به دست و بی‌رحم وارد دروازه ساعات کردند. شامیان همین که اسرا را دیدند زبان به جسارت گشودند.

 
 

جان عالمی به فدایت یا حسین 

مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع)

مسیر حرکت کاروان امام (ع) از مدینه به مکه و سپس به کربلا - کوفه - شام - کربلا - مکه - مدینه 

 

 

نوحه های ترکی رایج سعدآباد

نوحه  دوره زنجیر که در ایام محرم خوانده می شود .  


گل ای باد صبا گیت کربلایه                                              خبر ور فاطمه خیرالنسایه 

منم جدم محمد مصطفی دور                                           بابام شاه نجف شیر خدا دور 


حسین تنها بوگون میدان ایچنده                                       سیزل لوب یاره سی پیکان ایچنده  

امیر المومنین دوست یادگاره                                           قالوب کربلاده آلقان ایچنده  


بوماتم مصطفی نن ماتمی دور                                        علیا" مرتضی نن ماتمی دور 

گوزوم قان آغلاماقدن قانی قالماز                                      شهید کربلانن ماتمی دور 


ای وای کیمن عزاسی دور بو                                           قان آغله حسینن یاسی دور بو 

گوی اطلسی عالمه سریلمیش                                      بو یاسللرین لباسی دور بو 


نجه قان آغلاماسون داش بوگون                                      کسلر یتمیش ایکه باش بوگون  

نجه که گویدن یره یاقون یاقار                                           ملکن گوزلرنن یاش بوگون  


ای یوم یومن العزا                               حسین حسین حسین جان 

شاه شهید سر جدا                            حسین حسین حسین جان 

خیملره اوت وردیلر                              حسین حسین حسین جان 

اهل عیالی سویدیلر                              .

ای خیمه سی تالان اولان                       .

ای خولیه مهمان اولان                           .

ای باجسه اسیر اولان                            .

شامده سکینه سی قالان                      . 

ای اصغره عطشان اولان 

ای اکبره ناکام اولان  

ای قاسمه طوی گورمین  

ای یادگار مجتبی  

داده یتش آل عبا  

ای قارداشه قول سیز قالان  

ای علمه قانه باتان  

فرات کنارینده یاتان  

یاتما بو یوخدان اویان  

عرضمی ایلیم بیان  

بو ایش اولوب سیزه عیان 

خیمگهده یاندی آتش 

دنیانی دوتدی العطش 

سکینه سی ایلده غش  

نیزه لری ورلده باش  

قتلگده دوزلدی نعش  

شمر سنان یتوب کامه  

اهل بیتون گیدر شامه  

.

نوحه های ترکی رایج سعدآباد

بنا به درخواست تعدادی از هم وطنان عزیز نوحه های ترکی رایج که در ایام محرم خوانده می شود به شرح ذیل تقدیم می گردد . 

حسن وای                                                              حسین وای  

حسن شهید                                                           حسین شهید  

حسن حسن                                                            ای شاه حسن

علی علی                                                               آقام علی

کرب و بلا بوگون ویران اولده                                       حسین اوز قاننه غلطان اولده 

حسینون باشه یوخده یا محمد                                    مگر قارداشه یوخده یا محمد  

هرکس بوگون سو گورسه یاده سالار حسینه                 باغلانده کربلاده سووین یوله حسینه 

هانسه گروهین بیله مولاسه وار                                   شیعه لرین حضرت عباسه وار 

عجب مهمان ساخلادین                                             اوین آباد کربلا  

سو یوللاره باغلادین                                                   اوین آباد کربلا 

اکبرمه دوغرادین                                                         اوین آباد کربلا 

اصغرمه اوخلادین                                                        اوین آباد کربلا   

ابوالفضل (۳)                                                             دخیلم (۳) 

قرمز شدن خاک کربلا در عاشورا

رسانه‌های عراقی از تغییر رنگ تربت امام حسین (ع) به رنگ سرخ در صبح روز عاشورا خبر دادند.
به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نون الخبریه عراق؛ "علاء ضیاءالدین" مدیر موزه الحسینیه کربلا با تائید این خبر، افزود: تربت اخذ شده از نزدیکترین مکان مقبره شریف امام حسین (ع) در روز عاشورا و در مقابل بازدیدکنندگان به رنگ سرخ تغییر رنگ داد.
شبکه تلویزیونی کربلا وابسته به‌ آستان مقدس امام حسین (ع) این حرکت نادر را به صورت مستقیم پخش کرد.

همزمان برخی از نمایندگان پارلمان عراق با حضور در این موزه، به بازدید از این تربت خاک کربلا پرداختند.



السلام علیک یا حسین